Proponujemy Wam udział w warsztacie wakacyjnym TLEN – Tajemnica Liturgii Eucharystii Niezgłębiona
Warsztat zaprojektowany jest tak, by każdy z Was mógł w nim wziąć udział.
- Praca indywidualna
- Spotkania cotygodniowe
- A co z urlopem?
- Skąd materiały?
- Reguły dzielenia
- Trudne pytania
- Relacja odpowiedzialności
- Modlitwa za siebie nawzajem…
- Pytania do rozdziałów na poszczególne tygodnie…
Materiałem do spotkania będzie książka „Liturgia Jezusa Chrystusa” ks Krzysztofa Porosło. Materiały będą wzbogacone o pytania do przedyskutowania w parach/trójkach warsztatowych.
Plan tygodni wygląda następująco:
Tydzień: | ||
1: | 1 – 8 lipca 2020 | Nauczycielu, gdzie mieszkasz? Pytania do rozdziału Przestrzeń między dłońmi… Pytania do rozdziału |
2: | 9 – 15 lipca 2020 | Zwyczaje Boga się nie zmieniają Pytania do rozdziału Pamięć tajemnic Pytania do rozdziału |
3: | 16 – 22 lipca 2020 | Węgiel żarzący się na ołtarzu Pytania do rozdziału Ofiara dziękczynienia Pytania do rozdziału |
4: | 23 – 29 lipca 2020 | Pan i Zbawiciel Pytania do rozdziału Słowo do spożywania Pytania do rozdziału |
5: | 30 lipca – 5 sierpnia 2020 | Oddać Bogu siebie na własność Pytania do rozdziału |
6: | 6 – 12 sierpnia 2020 | Mówić przed obliczem Boga Pytania do rozdziału |
7: | 13 – 19 sierpnia 2020 | Liturgia życia Pytania do rozdziału |
8: | 20 – 26 sierpnia 2020 | Śpiewanie jest sprawą miłości Pytania do rozdziału |
9: | 27 sierpnia – 2 września 2020 | Zakończenie |
Przez wszystkie wakacyjne środy zapraszamy w Krakowie na spotkanie podsumowująco – wprowadzające z Eucharystią i adoracją. Osoby spoza Krakowa zachęcamy do Eucharystii i Adoracji we własnej parafii.
Praca indywidualna
Materiał rozpisany będzie na 8 wakacyjnych tygodni tak, by pomóc nam pracować systematycznie w czasie naszego codziennego czasu modlitwy przed Panem. Praca w parach Doświadczenia i przemyślenia z czasu pracy indywidualnej będziemy przepracowywać w bardzo małych grupach – parach lub trójkach. Prosimy, by każdy uczestnik znalazł sobie parę – osobę z którą będzie mógł zbudować szczerą relację zaufania i współodpowiedzialności. Para powinna być w stanie spotykać się w rytmie przynajmniej raz w tygodniu. Może to być również – w miarę możliwości częściej. Można próbować wykorzystywać okoliczności, w których będziemy funkcjonować w tym czasie – można np wykorzystywać środowisko pracy, przerwy na lunch…
Spotkania cotygodniowe
Co tydzień będziemy spotykać się na podsumowaniu poprzedniego tygodnia i wprowadzeniu w kolejny. Spotkanie będzie rozpoczynać się Eucharystią, kończyć adoracją. Dodatkowo będziemy dzielić się postępami prac i wprowadzać tematykę kolejnego tygodnia. Osoby z Krakowa zapraszamy na te spotkania w każdą środę. Uczestników z pozostałych miast i wiosek zachęcamy do dodatkowej Eucharystii i Adoracji w swojej parafii w ciągu tygodnia.
A co z urlopem?
Zdarzy się, że wyjedziemy na urlop. Zachęcamy do kontynuowania pracy indywidualnej i spotkań w parach z wykorzystaniem dostępnych środków łączności (telefon, internet, skype, sms). Zachęcamy do Eucharystii i adoracji w miejscu wakacyjnego wypoczynku.
Skąd materiały?
Oparty jest na książce „Liturgia Jezusa Chrystusa” ks Krzysztofa Porosło.
Reguły dzielenia
Mamy opracowane reguły dzielenia w małych grupach, które znajdują zastosowanie także w naszych BARDZO MAŁYCH GRUPACH = parach.
Znajdziecie je w załączniku.Reguły dzielenia
Trudne pytania
W pary dobieramy się nie dla dobrego samopoczucia. Potrzebujemy wsparcia braterskiego w walce, jaką codziennie toczymy z samym sobą… Dlatego nie wahajmy się rzucać sobie wyzwania, zadawać kłopotliwe pytania, konfrontować. Trudne pytania mogą wynikać wprost z materiału danego tygodnia. Możecie też posłużyć się zbiorem z załącznika… Pomocne pytania
Pary w których pracujemy są elementem budowania Relacji Wzajemnej Odpowiedzialności
Relacja odpowiedzialności
Ważnym elementem bycia mężczyzną jest życie w PRAWDZIE. Słowo Boże mówi, że „Żelazo żelazem się ostrzy, a mężczyzna urabia charakter bliźniego.” (Prz 27,17)
To ostrzenie może się odbywać tylko w atmosferze miłości i zaufania, które możemy zbudować w bardzo wąskim gronie. Taką możliwość dają bardzo małe grupy (czytaj pary) które tworzymy w ramach MPO. Ostrzenie to stawanie w Prawdzie, to mówienie Prawdy do siebie nawzajem. To często boli. Ale ostrzone żelazo też iskrzy…. Potrzeba M
iłości i Zaufania i to chcemy w te wakacje zbudować. Jeśli więc Wasza para przetrwa dłużej niż 2 miesiące – CHWAŁA PANU! Ale od czegoś trzeba zacząć – zachęcam więc do wierności we wspólnych spotkaniach.
Modlitwa za siebie nawzajem…
Nie ma wzrostu bez Modlitwy. Dlatego zasada Poufności (patrz REGUŁY DZIELENIA) ma jeden wyjątek. Można tematy o których rozmawiamy wynosić do Kaplicy i przedstawiać Bogu.
Temu też służą cotygodniowe adoracje: To czas dla Boga by mówił do nas ,a le też czas wstawiennictwa za siebie nawzajem. Dlatego umówmy się, że 30 minut adoracji tygodniowo to plan MINIMUM i będziemy go rozszerzać na miarę swoich możliwości….
Wspominając poprzednie cykle:
chcieliśmy zaprosić Was do wspólnego przeżycia warsztatów „TLEN – Tajemnica Liturgii Eucharystii Niezgłębiona”. „TLEN – Tajemnica Liturgii Eucharystii Niezgłębiona” to głównie czas pracy indywidualnej i w bardzo małych grupach (2 a w szczególnych przypadkach 3 osoby). |
Oparty jest na książce „Liturgia Jezusa Chrystusa” ks Krzysztofa Porosło wraz z pytaniami warsztatowymi (udostępnionymi uczestnikom warsztatu).
Spotkania bardzo małych grup
Spotkania bardzo małych grup (par lub trójek) będą się odbywały w rytmie wyznaczonym indywidualnie przez każdą grupę. Minimalnie: jedno spotkanie w tygodniu, optymalnie 3-5 spotkań w tygodniu.
Na spotkaniu par lub trójek dzielimy się postępami studium oraz korzystamy z pytań z przygotowanych materiałów. Dodatkowo zapraszamy do wspólnej Eucharystii i adoracji, by tematy, które przepracowujemy stały się w nas rzeczywiste. Co środę będziemy spotykać się w Kamieniołomie (spotkanie opcjonalne) na krótkim wprowadzeniu w kolejny tydzień, na Eucharystii i adoracji. W czasie wyjazdu urlopowego zalecana kontynuacja pracy i kontakt telefoniczny, oraz udział w Adoracji i Eucharystii.
Równolegle będą się odbywać spotkania w każdą środę.
Spotkania będą miały następujący schemat:
18:30 Msza Święta
19:10 zejście/sprawy techniczne
19:20 Modlitwa (psalm + wezwania)
19:30 Słowo – świadectwa „jak idziemy w TLEN”, wprowadzenie w kolejny tydzień
20:00 Adoracja
20:45 Błogosławieństwo i zakończenie.
Zalecany jest udział osobisty, byśmy wzrastali razem. Jednak z uwagi na sytuację epidemiczną, czas wakacyjny oraz osoby z innych części Polski możliwy jest udział „zamiejscowy” poprzez spotkanie we własnej „bardzo małej grupie” na Eucharystii i adoracji połączonej ze wspólnym przerobieniem konspektów ze spotkania.
Komunikacja i wymiana świadectw między uczestnikami warsztatu – poprzez grupę mailową
Prosimy o zgłaszanie swego uczestnictwa poprzez formularz.
Rozdział 1
– W jaki sposób metafora „tańca” może pomóc w poznawaniu tajemnicy Trójcy Świętej?
– Co to dla mnie oznacza, że liturgia daje mi udział w życiu samego Boga?
– Jakie znaczenie dla mojej wiary i relacji z Bogiem ma fakt, że Bóg jest wspólnotą trzech Osób a nie jedną osobą?
Rozdział 2
– Jak ważna w moim życiu wiary jest liturgia?
– Czy zauważam punkty styczne między moją codziennością a liturgią celebrowaną w kościele?
– Na który wymiar liturgii – uwielbienie czy uświęcenie zwracałem większą uwagę, i dlaczego?
– Dlaczego „ofiara pustych dłoni” jest taka trudna?
– Czy zasada „liturgia jest szczytem i źródłem życia” ustawia i porządkuje twoje życie?
Rozdział 3
– Czy doświadczasz tego, że sakramenty udzielają Ci Bożego życia? Odnajdujesz się w obrazie kobiety cierpiącej na krwotok?
– Dlaczego dla wiary jest takie ważne, że zwyczaje Boga się nie zmieniają?
– Przypomnij (uświadom) sobie, kiedy przyjmowałeś poszczególne sakramenty? Jakie łaski zostały Ci wtedy udzielone?
Rozdział 4
– Znasz ze swojego życia takie doświadczenie, jak opisane przez J. Conrada, że „mam wrażenie, że gdybyś przestał o mnie myśleć to nie byłoby mnie wcale na świecie”?
– Co to dla mnie znaczy, że żyję w pamięci Boga?
– Dlaczego śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa są najbardziej niezwykłymi wydarzeniami?
– Co to dla mnie znaczy, że Eucharystia jest uobecnieniem śmierci i zmartwychwstania Pana?
Rozdział 5
– Dlaczego Eucharystia jest posiłkiem?
– W jaki sposób daję świadectwo o mojej wierze?
– Czy dostrzegam Boże działanie w moim życiu?
– Czy doświadczam tego, że Eucharystia jest węglem żarzącym się na ołtarzu?
– Masz doświadczenie, że Eucharystia jest również uzdrowieniem z grzechu?
Rozdział 6
– Ile w moim życiu jest dziękczynienia Bogu?
– Czy dostrzegam dobro, aby za nie dziękować Bogu i ludziom?
– Jak rozumiesz słowa A. Hurtado: „Moja Msza jest moim życiem, a moje życie jest przedłużającą się Mszą”?
– O czym powinniśmy pamiętać wchodząc do kościoła na Mszę? Na ile obecna jest u mnie modlitwa wstawiennicza za innych?
Rozdział 7
– Dlaczego chodzę w niedzielę na Mszę?
– Czy umiem przeżywać moją grzeszność również w odniesieniu do wspólnoty?
– Co to dla mnie znaczy, że Jezus jest moim Panem?
– Czy przychodzę na Eucharystię ze swoimi intencjami? Czy jestem świadom, aby w odpowiednim momen
cie złożyć je na ołtarzu?
Rozdział 8
– Czy słowo Boże jest dla mnie codziennym pokarmem? Co zrobić, aby się nim częściej karmić?
– Co sprawia, że tak szybko tracimy usłyszane słowo od Boga?
– Czy moja modlitwa nie jest zbyt intelektualna, racjonalistyczna? Co zrobić, aby nadać jej życie?
– Jak często modlę się w sprawach wspólnoty i całego Kościoła? Co świadczy o tym, że moja wiara jest wiarą Kościoła a nie tylko czymś dla mnie prywatnym?
Rozdział 9
– Co to dla mnie oznacza ofiarować swoje życie na miłą Bogu ofiarę?
– Co jest gotowy Bogu ofiarować, a z czym mam problem?
– W jaki sposób realizują swoją chrzcielną misję kapłańską w kapłaństwie powszechnym?
Rozdział 10
– Czy w mojej modlitwie jest obecne również uwielbienie?
– Kiedy trudno jest mi uwielbiać Boga?
– Co w moim życiu świadczy o tym, że jego celem jest życie wieczne? Jak przeżywać życie w ukierunkowaniu na niebo?
– Jakie owoce płyną z ofiary Jezusa w której uczestniczymy przez Eucharystię?
Rozdział 11
– Jak często karmię się Eucharystią? Czy rytm mojego życia duchownego wyznacza przyjęta w każdą niedzielę Komunia św.
– Jakie jest moje doświadczenie działania Ducha Świętego w liturgii i moim życiu?
– Co to dla mnie oznacza, że Bóg jest moim Ojcem i mogę do Niego mówić w ten sposób?
– Czy zwracam uwagę na to, że Komunia z Bogiem jest również komunią z innymi ludźmi?